chicken pox menyerang!

Tuesday, March 8, 2011

chicken pox or demam campak merupakan satu penyakit berjangkit di kalangan manusia..n aku tak terkecuali..terkena virus serangan demam campak sebulan selepas aku dinikahkan..bulan 12 ketika aku menghadiri kursus BTN..owh..skank nie ia dah nak dimansuhkan kirenyer aku batch yang terakhir tuk btn nie...aku rase cam sakit atas kepala..aku anggap biase jela..pastu bile malam kedua aku dah mule gatal2 n rase sakit..kuar gelembung2 air n akan rase pedih bile terkene air..time tue aku xtau ape penyakit tue..aku bantai lak gi jogging 2km ..mau xpenuh satu badan aku kene peluh tue..aku mtak tolong kat instructor btn tue gi klinik..dokto tue bagi ubat sapu n ubat makan..aku dibagi cuti sakit..tp sayang pulak aku nak balik gitu je..iyela dah hari ke4 tue..esok tue da exam n blik dah..aku tekadkan semangat..aku abiskan gak kursus nie gan jayanyer..

abis kursus aku dibagi cuti semgu..gi umah en.asben..time tue memg aku rase nak makan sedap2 tp ape bley wat..semue benda rebus n tawar..payau liau rasenyer nak telan..minum air kelape berbiji2..mujur tempat umah en.asben ader kelapa tanam...rendang jek...tgal petik..aku pon sampai tau nak petik..:p..daun semambu diikat n dilibas2 kat badan aku..tuk ilangkan gatal dier ..sabo jela..dah macam cite bomoh dolu2....telan nasi pon cam telan batu aku raser..huhuhu..seksanyer alahai time tue..dugaann.......
bile smgu tue macam okey dah sket blik koje blik..ambek ko..penuh muke aku gan lubang2 parut nie.
.padan muke aku..sape suh gatai kopek bile lom sembuh lagik....

nie la rupe muke aku time kene chicken pox dl n keadaannyer..


time memule kene chicken pox

abes satu muke tempek ubat

dah beransur pulih..kesan parut lak tinggal

time nie pakai cosmoderm gan bio oil

tinggal baki parut yang degil tak ilank2
 
   
zoom sket.sakit bile letak dettol



pastu bile bulan 1 majlis tempat en.asben aku dah isau dah..cner nati time sanding aku tue..mesti bercapuk2 muke aku..nie la kalo dah pompuan..isau memanjang...mujurla..mujur sangat2 tukang mekap tue pandai cover muke aku ..hehehe..aku suke sangat!.horeyy!...sampai aku kate kate dier kalo ley lompat aku lompat dah..toing toing tp xlepas lak sebab aku pakai baju kebaye..kn control sket..hehehe.
nie la hasilnyer..aku lupe lak nak tnye tukang mekap tue bedak ape dier pakai..hehhee


see the wonderful pictures.wah!...licin dahiku..
memang majlis time nie senyum ke pipi memanjang saje..;))

 Bile aku review balik banyak giler alat kosmetik yang aku dah pakai tuk recover parut aku blik.
.: Cosmoderm     
 - ader rose hip oil..memang disarankan oleh farmasi..aku pakai nie kat muke..so far best
.: Bio Oil              
- aku letak kat badan coz kat muke xbper nak serasi..makin jerawat tumbuh banyak
.: Fair & lovely anti Parut
- letak kat badan jugak..tempat yang kritikal
.: Hazeline Snow White        
- penah letak kt muke pastu esok tumbuh jerawat..letak kat badan okey..sejuk jek
.: bedak sejuk      
- letak kat badan n muke / dicampurkan gan asam jawa
.: tia amelia          
- aku pakai krim kunyit waktu malam, krim plembap waktu siang n sunblock..sabun xmo
.: Sendayu tinggi set collagen 
- langsung xboleh kat muke aku dah..dl time nk kawen pakai nie sangat best
.: krim safi tutup hijau   
- disarankan oleh kawan aku..boleh utk mencerahkan n memudarkan parut..so far pakai best.
.: Colgate             
- nie pon aku penah try letak kat muke sejuk je tp pastu tumbuh jerawat.. 
.: Dettol                  
- sapu kat badan..letak kat muke jadik cam kuar nanah...sangat sakit time tue  pedih giler..;(
.: Olay white radiance         
- yang terbaru aku pakai pencuci muka nie..best sangat!

p/s : muke xsemestinye kene wat operation tuk nak cantik tp cara penjagaan dier yang memwatkan muke kite nie berubah jadik cantik..alat kosmetik tu hanyalah alat pemudahcara..rajin amalkan makan ulam2an n pemakanan sihat k...;)..kata en.asben

0 comments: