Malam Sempena Maulidur Rasul...

Tuesday, February 15, 2011

Assalamualaikum n salam sejahtera sekalian..harap2 semoga kedatangan Maulidur Rasul 1432 Hijrah bersamaan dengan 15hb Februari 2011 menyemai rasa kasih sayang kita dengan lebih mendalam lagi terhadap Rasullah S.A.W...Amin,.

Malam tadi aku mengajar kengkawan ku membuat cokelat kegemaran trend terkini..alaa..yang macam aku wat barang hantaran cokelat tue..lebey kurang gitu la..kali nie dengan idea2 yang lagi menarik untuk dicuba..

bermula selepas maghrib aku menjamu kengkawanku makan malam..hehe..memang aku berhajat tuk masak lebey tuk kengkawan aku yang dua orang nie..tau jela bile dah kaum perempuan berkumpul dan bersembang macam2 citerla kuar...dari hal diri..fesyen...artis....kawan2..n perkembangan diri la pendek citer..

Selesai makan gan cite maka bermulalah misi yang utama..membuat lolipop cokelat..n aku menjadi instructornyer..meh cn aku terangkan cara-caranyer :-

Bahan - bahan :
1. Bar coklat compound..(penting!..kalo xder cner nak wat tue..Jenama Beryl n ader tanda halal.)
2. Boiler / mangkuk timah / loyang atau seumpamanyer..
3. Air panas
4. Tempat acuan
5. lolipop stick
6. Tambahan seperti smarties ker..buah kismis, badam, oreo dsb

Cara- caranyer..
1.Memula kene hancurkan bar cokelat tue jadik kepingan kecik (supaya senang nak kacau nati..)..selepas siap potong kecik2..jerang air sampai mendidih..
2. Sediakan 2 mangkuk timah...satu tuk letak air panas(lebar sket la..) n satu lagi tuk kacau cokelat.
3.Bile air tue dah mendidih..masukkan dalam mangkuk lebar..xyah byak2..paras2 setengah mangkuk cokelat tue pon dah cukup
4. kacau cokelat sampai dier jadik cair (melt)..kejap2 je bende nie cair..pastu letak kat acuan
5.Letak separuh cokelat dl pastu letak la ikut maner suker cam badam ke..kismis ke..oreo ker..n then tuang cokelat bagi tutup abis.
6. Dah selesai letak kat acuan tinggal masukkan kat dalam peti sejuk dalam 5 -10 minit
7.  kuarkan cokelat n dah boleh makan trus..Senang kan?????..sedapnyerrrrr...
8. kalo nak bagi warna2 sket kat cokelat tue tuk lebih menarik just beli cokelat pewarna jek..ader strawberry, vanila, blueberry n macam2 lagi la..ader je jual kat kedai bakeri n  caranyer pon same jek cam kat atas tadi...

Nak try boleh je...benda nie sedap..nak wat bisnes pon bley..tp aku hanya suke2 buat tuk aku makan sendiri je..hehehe..

p/s... muke aku suda bulat gara-gara makan cokelat gan cheese..ohhh..tidak!!!

0 comments: